fredag 15. april 2011

Alt vær er fotovær

Alt vær er fotovær, men alt vær er ikke like lett for fotografen å mestre. Med blits i fotosekken blir værdagen enklere i hverdagen. De fleste artikler om fotografering og eksponering tar opp problemet med dagslys. Hovedregelen har vært å benytte morgenlyset før og etter soloppgang, og tilsvarende ettermiddagslyset før og etter solnedgang. Sola står da lavt, fra 30 grader og nedover. Dette gir et bløtere lys, fordi lyset da får lenger vei å gå gjennom atmosfæren, og mer av lyset vil bli reflektert via partikler i lufta. Skyggene blir mer diffuse og sollyset brytes kanskje gjennom trær, busker og kratt. Dette gir også spennende lysspill, i motsetning til den direkte solbelysningen ved middagstid. Midt på dagen er lyset hardt, og skyggene mørke. Kontrasten ligger langt over det et kamera kan fange.
Men dette gjelder bare for fotografering uten tilførsel av kunstig lys. Med ”riktig” bruk av blits kan du erobre hele døgnet! Jeg ble fortalt av en lærerkollega at skolefotografen nektet å ta gruppebildet ute på avtalt dag, fordi det var nesten skyfri himmel. De måtte derfor avtale ny time for å få tatt gruppebildet. Som en ”demonstrasjon” stiller jeg kollegiet (31 personer) opp midt på dagen, ute, midt i sola. Klassisk motlysbilde, med sola godt utenfor objektivets fremre linse med bruk av motlysblender. To blits, én utenfor hvert ”hjørne” av gruppa, 4-5 meter unna. ½ styrke og teleinnstilling (billige, ”made-in-China-Vivitar” 285HVs). Blitslyset ble faktisk i kraftigste laget!

Jeg skal medgi at her kommer mange blitser til kort. Men det er ikke blitsens skyld, det er kameraet som er årsaken. Dette er tatt med Nikon D40, iso 200, blender 5,6 og 1/1000 sek. Blitsen på ½ styrke. (Canon Powershot G10 ville også klart dette.) De fleste speilreflekskamera kan ikke ha kortere synk.tid enn 1/250 sek. Da må blenderen reduseres tilsvarende til blender 11. Men da måtte blitsen vært 4 ganger kraftigere. Det betyr full styrke og to blitser på hvert stativ. Det nytter ikke å snu kameraet på hodet når det skal stå på stativ, heller.
I dette tilfellet (og liknende) kunne mye av det samme oppnås med et par større reflektorer i stedet for blits. Da ville det vært sollyset som lyste opp skyggene. Problemet med reflektorer, derimot, ville være at lyset ble så kraftig fra reflektorene at personene ville myse med øynene. Med blits er lyset bare kraftig et lite øyeblikk i det bildet tas, mens personene reagerer for seint til å rekke å blunke, myse eller skjære grimaser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar