lørdag 16. april 2011

Briller, glass og reflekser

David Hobby tar opp problemet i Strobist-bloggen

Mine egne erfaringer er at lyset kan komme fra alle vinkler, bare brillene ikke får sende lyset tilbake mot kamera som et speil. I portretter setter jeg derfor gjerne blitsen foran personen, men brillene må vende fra blitsen.Her er blitsen i transparent hvit paraply, til høyre for kamera. I tillegg har jeg en aluminiumsreflektor til venstre for kamera, men siden blitsen står høyere enn kamera, vil lyset reflekteres på skrå nedover.

Skal du fotgrafere glass i andre sammenhenger, må du tenke på at glasset i seg selv sender alt lys videre. Det brytes eller reflekteres, men selve glasset er vanskelig å fotografere. Derfor må du lyssette eller mørklegge omgivelsene, og la disse speiles eller brytes i glasset. På denne måten trer glasset frem i omgivelsene.


Disse glassene stod inntil veggen i en lang korridor. Her ser vi ikke glassene, men veggen bak som brytes gjennom glass. Det mørke vi ser i konturene, er de mørke rommene på venstre og høyre side av glassene.

Glassutsmykning på vegger gir andre utfordringer. Der kan vi ikke sette blitslyset bak. På denne utsmykningen, på Høvik skole, har jeg satt en blits på hver side, med paraply, så langt ut til siden som mulig og nesten på linje med veggen der bildet henger. Her har kameraet synkronisert på 1/200 sek, men dette blir for lang tid, slik at taklampene lager reflekser i glasset.


Ved å øke hastigheten til 1/1000 sek (Nikon D40) "slås lyse av", og jeg kan styre det hele med blitslyset.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar