fredag 15. april 2011

Manuelle innstillinger på blits og kamera

Det som er fint med den digitale verden, er muligheten til å se resultatet med en gang. Og det blir intuitivt når jeg har prøvd meg frem en del ganger. Her er histogrammet til stor hjelp. Selv benytter jeg meg nesten utelukkende av manuelle innstillinger, akkurat som om jeg skulle være i et fotostudio. Automatikken vil påvirkes av mørke og lyse områder i bildet, og dersom det er mye mørke, vil kameraet kompensere slik at det blir lysere, og omvendt. Og hvorfor benytte automatikk når lyset er det samme hele tiden?

Grunninnstillingene mine for innomhus, er:



  • blitsen på ½ eller ¼ styrke

  • iso 200 eller 100 avhengig av kamera

  • blender 8 eller 5,6 avhengig av ønsket dybdeskarphet

  • lukkertid 1/125
Grovtilpasninger for den enkelte lokasjon:

  • Er hele bildet for mørkt? Gå opp ett trinn i iso. Alle nyere kamera klarer fint iso 400 eller 800. Støy er bare et problem når bildet er undereksponert.

  • Er hele bildet for lyst? Reduser iso ett trinn, eller øk blenderen ett trinn.

  • Blitslyset er for kraftig? Halver styrken på blitsen.

  • Blitslyset for svakt? Doble blitsstyrken.

  • Bakgrunnen for mørk? Reduser lukkertiden til 1/60

  • Bakgrunnen for lys? Øk lukkertiden til 1/250
Finjustering gjøres på samme måte som for grovjustering, bare med halve trinn om gangen.

Grunninnstillingene mine ute er:



  • Mål lyset og ta en testeksponering uten blits. Legger gjerne eksponeringen slik at den blir litt mørkere, for eksempel ett eller to trinn ned.

  • Still opp (hoved-)blitsen og ta en testeksponering med ½ styrke. Sjekk bildet og juster blitslyset slik at det blir passe styrke. For raskt å sjekke, benytter jeg den blinkende høylys-varslingen på kameraet. Da får jeg rask beskjed om overeksponering.

  • Still opp blits nr 2 slik at den utfyller skyggene fra hovedblitsen. Litt svakere styrke enn hovedblitsen. Dersom jeg er inne i et rom med vinduer, stiller jeg først inn eksponeringen slik at lyset gjennom vinduet blir som ønsket, deretter blitsen(e) for innebelysning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar