fredag 15. april 2011

Modifisering av blitslyset

Vegger og tak, reflektorer, softboks og paraply. Reflektert eller filtrert lys som gir bløte skygger, eller kanskje ikke?
Prinsippet er enkelt: dess mindre størrelsen er på lyskilden, sett fra motivet, dess skarpere og mørkere skygger.
For å sette det på spissen: Den største lyskilden vi har er sola, men den er så langt unna at den bare ser ut som en liten prikk. Derfor blir det så skarpe skygger. Men, av og til, når himmelen er helt overskyet, sendes sollyset inn i skydekket og spres utover hele himmelen. Da blir lyskilden svært stor, og jeg får knapt nok skygger i det hele tatt i bildet mitt. (Selv en passelig stor sky hjelper godt, men da blir lyset blått fra den blå himmelen i tillegg til det mer nøytrale lyset som kommer gjennom skyen.)
En blits er liten og gir skarpe skygger. Men dersom du fotograferer ei flue og holder blitsen rett over denne, da blir blitsen enormt stor, sett fra flua!Det betyr at dersom jeg vil ha mest mulig bløte skygger, må jeg spre lyset til en større lyskilde. Derfor brukes reflektorer, paraplyer og softbokser. Men igjen gjelder dette med relativ størrelse. Det hjelper svært lite med softboks dersom denne plasseres langt unna. I tillegg reduseres lysstyrken betraktelig når blitsen skal lyse opp softboksen. Det gjelder med andre ord å få lyskilden tettest mulig opp til motivet, uten at selve lyskilden kommer med på bildet.
I dette bildet er det ikke benyttet blits, men det er dagslyset som skinner gjennom det grønne taket i partyteltet fra Biltema. Et partytelt er en glimrende softboks, men ikke dersom det ikke er fargenøytralt! Se også http://strobist.blogspot.com/2009/08/what-crosses-my-mind-while-sampling.html Tilsvarende på Biltema til under kr 1000.


Mange "proffer" benytter reflektorparaplyer, men disse har et problem: grunnet blitsen og paraplystanga som kommer mellom motiv og reflektor, må reflektoren flyttes lenger fra motivet. Bruker man gjennomlysing i hvit paraply i stedet, kan denne komme mye nærmere motivet enn reflektoren. Blitsen og stanga er jo på den andre siden! Da blir paraplyen relativt mye større, og skyggene bløtere. Men så var det dette med avstand, lysstyrke, dybde og blender, da! Kreves litt lys på bakgrunnen, er kanskje reflektorparaplyen å foretrekke, kreves begrensing av lyset, er softboks eller hvit paraply å foretrekke.


Bildet til venstre med reflektorparaply. Bildet under med hvit paraply for gjennomlysing. Samme avstand fra paraply til motiv for begge. Jeg ser ingen forskjell.



Dersom du vil benytte tak og vegger for å spre lyset, må du huske på at fargen på tak og vegger vil forandre fargen på lyset.




En såkalt omnibounce-forsats sprer lyset i alle retninger fra blitsen. (Jeg benytter en liten plast­boks for å fryse matvarer, eller plast-lampe­kuppel. Hvit plast- eller papirpose, likeså.) Da blir det noe direkte lys og masse reflektert lys. Settes dette på stativ i ei stue, kan du stort sett fotografere hvor som helst uten å tenke på annet enn motivet. Men blitsens styrke reduseres relativt mye. Pass også på reflekser fra vindu o.l. Mange benytter forsatsen ute, men det har stort sett ingen annen effekt enn å redusere styrken på blitsen, evt. også å spre lyset fordi man benytter et kraftig vidvinkelobjektiv. På dette bildet henger blitsen i takrenna midt over bordet, rett over bildekanten. Kameraet med 55 mm objektiv er ca 6 m unna. På Clas Ohlson selger de lampekupler i hvit plast til 49 kr (32-4391). Disse har en indre diameter på 7cm. Dersom diagonalen foran blitsen er 7cm eller mindre, kan disse lampekuplene benyttes. De gir bedre spredning enn mine frysebokser, og større lysstyrke. Med større blits må du tilpasse åpningen.

Joe Mc Nally: "If you want something to look interesting, don't light all of it."
En annen måte å modifisere lyset, er å benytte avskjerming for begrense lysomfanget. Den enkleste er zoom-innstillingene på blitsen. Kartong som ”låvedør” (eng: barn-door) kan festes på siden av blitsen og begrenser sideveis, en snute (eng: snoot) begrenser alle veier, "bikube" (honey-comb) gir enda bedre avgrensing. For å unngå at lyset treffer kameraet eller andre ting, kan man benytte skjermbrett (eng: gobo = "go between") som plasseres mellom lyskilden og kamera (eller annet).
Tilbehøret festes på blitsen med strikk, eller enklere: med velcro-bånd (borrelås). Fest løkkedelen rundt blitsen (gjerne lim fast), og lim krok-delen på tilbehøret. Eller kjøp ferdige stropper med elastikk

Forsøk å sette blitsen bak en plante eller lignende! De diffuse skyggene gir et utrolig liv i bildene. Særlig gjelder dette for interiør.

Litt på siden, men:
En annen, ofte glemt modifisering av lyset er å dempe reflekser, da særlig reflekser fra hud. Her anbefales vanlig kosmetisk pudder. Det gir en matt overflate som ikke reflekterer lys i samme grad som fuktig hud. Det hjelper selvfølgelig også godt i sollys. Proffene bruker det, TV-studio bruker det, hvorfor ikke amatørfotografen? Jeg tok i alle fall like godt en tur til H&M i dag…
***
Jeg har hatt mye glede av denne videoserien:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar