lørdag 22. oktober 2011

"Gutta på tur" til Majordammen

"Har du lyst til å bli med en tur til Majordammen? Ta med hodelykt, ved og grillmat."
Heisann, det kan bli et ok fotografisk øyeblikk. Jeg begynte med en gang å reflektere rundt lyssetting, men spørsmålet enda var ubesvart i telefonen. Selvfølgelig hadde jeg lyst. "Er det ok at jeg tar noen bilder?"

Jeg ser for meg en enkel lyssetting, der bålet må få en fremtredende plass. Én blits over bålet, med CTO/amber filter  for mest mulig å passe lyset fra bålet. Omnibounce/rundspreder på blitsen for mest mulig spredt lys. Jeg tar med stativ til kamera og til blits. Da kan kamera gå på selvutløser, mens jeg selv holder blitsen over bålet.

Som tenkt, så gjort. De regntunge skyene gir tilnærmet helt mørke omgivelser. Blitsen holder jeg omtrendt 2,5 meter over bålet for ikke å spre lyset for mye utover bålplassen.
Men det blir ikke bra nok. Skyggene blir for mørke inn mot bålet.
Hodelyktene! "Kan alle tenne hodelyktene og rette dem mot magen/beina på hverandre". Den satt:





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar