lørdag 10. mars 2012

Soligor ut på dato

Etter turen til Berlevåg innser jeg at Soligor-telen (400/5,6) ikke holder mål etter mine krav. Det var dette objektivet jeg hadde råd til å 1981. Det var før autofokus var oppfunnet, og graden av forstørrelse og utsnitt var begrenset. Jeg brukte mes 135-film dias.
Men hva skal jeg velge i stedet? Jeg har søkt "hjelp hos Japan Photo i Drammen. Ser at lommeboka mi setter visse begrensninger, hvilket betyr at jeg bør søke å betale så lite som mulig for så mye kvalitet som mulig. Ser at jeg fint klarer med med f:5,6, (6,3 kan gi dårlig autofokus) og helst zoom, da det er vanskelig å finne de små fjærdottene med fast 400mm og crop-format. Jeg har kommet frem til følgende alternativ: Nikon 80-400 f/4,5-5,6, ditto fra Tokina og Sigma 120-400. Tokina har ikke optisk stabilisering, men det er ikke avgjørende, i og med at jeg bruker mest stativ på denne brennvidden. Bare Sigma har fokusmotor, men det gir visse fordeler ved bruktsalg seinere. Da passser det til alle Nikons modeller, inkl. D40.
I dag var jeg innom Japan Photo, Nikon-modellen var inne, og jeg sammenlignet med Soligor-objektivet. Godt sollys ga mulighet for både motlys og medlys, høy og lav kontrast.
Først ut er tvers over elva i motlys, blender 11:
Soligor 400mm f:5,6
 Nikon 80-400mm f:4,5-5,6
Det er tydelig forskjell på bildene, særlig synlig i kontrasten, men også i graden av CA, fargeavvik
Nikon til venstre, Soligor til høyre
Soligor gir blasse farger, kontrasten er lav, og detaljer blir borte fordi fargene flyter ut.

Jeg snur kamera 180 grader, og retter objektivet mot hus oppi Bragernesåsen. Med liten forstørrelse ser ikke bildene så ulike ut, bortsett fra kontrasten, men ved tetter utsnitt er det tydelig at fargeavviket er det som virkelig skiller objektivene. Begge har fargeavvik, men Soligor i langt større grad.



I utsnittet nedenfor er fargeavvikeet enda mer påtrengende på Soligorobjektivet, mens Nikon nesten ser ut som om det er benyttet UnsharpMask. Nikon har et tydelig avtgrenset fargeavvik, mens Soligor lar fargene flyte ut. 

Siste motiv er langt nærmere, et skilt, kanskje 100 meter unna:
Nikon
 Soligor
 Sylskarpe detaljer med Nikon, utflytende detaljer med Soligor.
Kontrasten forsøker jeg å justere på ved å senke midttonene slik at bildene blir tilnærmet like i kontrast, men skarpheten går det ikke å gjøre noe med. Fargeavviket er kraftig for Soligorobjektivet, se høyre kant av teglsteinsveggen.
---
 Neste runde blir det test med Nikon (?) mot ??? Kommer an på hva Japan Phot har i butikken. Øvrige omtaler på nettet tyder på at Sigmaen er hakket bedre, det er tross alt et nyere objektiv, men enkelte klager over tøys og tull med autofokus med dete objektivet. Nikon og Tokina er jo koblet med fokuskobling til kameraet. For øvrig er jeg veldig godt fornøyd med min Tokina 50-135, og Tokina 80-400 er 30% billigere enn Sigma som koster 50% av Nikon som koster 14K.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar