torsdag 5. april 2012

Soligor ut - Sigma inn og fuglene "sitter".

Da er Soligor 400 f:5,6 plassert i utstillingsmonter, og inn kom, ikke Nikon eller Tokina, men Sigma 100-300 f:4 APO HSM, med tillegg av Sigmas egen telekonverter 1,4 APO blir det også 140-420 mm f:5,6.
Utstyret har sin pris, både i kroner og kg, men det kommer under halvparten av prisen for tilsvarende Nikon.
Morsomt å bruke, og brukervennligheten er utrolig, sammenlignet med den gamle telen. Autofokusen er rask. Savner ikke optisk stabilisering, all den tid jeg bruker stativ mesteparten av tida.
Endelig kom fuglen nær nok! Det måtte kamuflasjetelt til, og et par timers venting i soloppgangen.
Fra Stordammen på Konnerud nå i månedskiftet mars-april.
Artsmangfoldet er begrenset ute på vannet, men kvianda er den dominerende med opptil 3 par. I tillegg to par grågås, et par stokkender og et par laksand.
I skogen synger rødstrupe, svartrost, gulspurv og bokfink, men de gjemmer seg for fotografen. Jeg får nøye meg med å lytte til sangen så lenge. (Haddde jeg bare husket på høreapparatet, også, så hadde jeg klart å høre hvilken retning de synger fra.)


Hva så med skarpheten? Bildet over synes ikke å være helt skarpt. Her har jeg nok et potensiale for å lære litt mere om oppskarping i Corel AfterShotPro, tidl. Bibble. I alle fall, det samme bildet, curves adjustment + unsharp i Paint ShopPro:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar